למה אסור לעקור ענף של גפן

מערכת שורש  יד תמוז, תשפא  6/24/2021

ישנם כמה מצבים שבהם מותר לעקור עצים מניבי פרי בכלל
.......................

למה אסור לעקור ענף של גפן

יצא לכם ענף חדש של גפן בבית? יש לכם גפן שמתחילה להשתלט יותר מדי על הסביבה? חושבים לעקור אותם? רגע לפני שאתם מוציאים את המעדר כדאי שתעצרו ותדעו שלפי התורה, הגמרא ופוסקים רבים, ישנו איסור על עקירת גפן שלא לתכלית ראויה.

כבר בספר דברים, ולאחר מכן במקומות נוספים, נאסר על עקירת אילנות שהינם עצי פרי. אכן, ההתייחסות אל עץ הפרי כנותן חיים ומזון "כי האדם עץ השדה" עוברת כשתי וערב במקורות. לפיכך, ישנו איסור על עקירת עצי פרי מניבים לאורך כל שנות חייהם, אלא בנסיבות שונות שמייד יתוארו. אמנם, הגפן איננה "עץ" בהגדרתה הביולוגית אולם היא אכן עונה לקטגוריה של אילנות מניבי פרי, ולכן – אסור לעקור אותה. כמובן שמותר ואף חשוב לגזום את הגפן על מנת לאפשר לה לצמוח באופן אופטימאלי ולהניב פירות, אך כאמור אסור לעקור אותה.

ומתי כן מותר לעקור גפן?

ישנם כמה מצבים שבהם מותר לעקור ענף של גפן, כלומר עצים מניבי פרי בכלל. ראשית, אם השנה הינה שנת שמיטה מותר לעקור את העצים הללו, אך זאת בתנאי שאין עליהם באותה השעה פירות הנמצאים בתהליך גדילה. שנית, מותר לעקור גפן ועצים מניבים אחרים לצורך ולרווח, כך שחייבת סיבת העקירה להיות ראויה. מהי סיבה ראויה? למשל, אם הגפן גדלה והגיעה למצב בו היא עלולה להזיק לבני אדם ויוצרת סכנה כלשהי. בנוסף, אם הגפן במקום צמיחתה עשויה להזיק לצמחים אחרים (כידוע, מדובר במטפס העלול להשתלט על עצים, למנוע מהם את אור השמש ולהכריע אותם) – הרי שהעקירה מותרת. בנוסף, אם הגפן במקום גדילתה אינה מאפשרת מעבר בדרך כלשהי בה אמורים לעבור בני אדם, רכבים, כלי חקלאיים וכדומה, מותר לעקור אותה.

לכך מצטרפים מצבים שבהם כרם גפנים או גידול גפן אחת נעשה לצרכי רווח, אך כעת מתברר שהגידול כבר אינו רווחי ויש לעקור. גם אם מדובר בגפן שמסיבה זו אחרת (קשה לדמיין...) היא מאוד יקרה, מותר לעקרה. ולבסוף, מותר לעקור ענף של גפן אם המטרה היא פשוט להעביר אותו למקום אחר. יחד עם זאת, חייב להיות כוונה אמיתית להצליח בהעברת הענף, תוך מתן התנאים הראויים. אמנם ייתכן שהצמח לא יצליח להיקלט ולהתאושש מהמעבר, אך לכל הפחות צריכה להיות כוונה כנה להעברתו ולא להיפטרות ממנו.